İnfertilite

Kısırlık ya da İnfertilite doğum kontrol yöntemleri kullanmadan düzenli olarak cinsel ilişkiye giren çiftlerde 1 yıllık süre içerisinde gebeliğin oluşmamasına verilen addır.

Kısırlık diğer adıyla İnfertilite üreme sistemi ile ilgili bir rahatsızlıktır. Bebek sahibi olabilecek dönemdeki her 100 çiftin yaklaşık 20 tanesinde Kısırlık görülebilir.

Çiftlerde yaşın ilerlemesi ile birlikte Kısırlık görülme olasılığı da artmaktadır. Örneğin 35 yaş üzerinde kadınlarda korunmasız ve düzenli bir şekilde cinsel ilişki yaşanmasına rağmen gebelik oluşmuyorsa gerekli tetkikler yapılmalıdır.

Kısırlık insanlarda üreme fonksiyonunu yerine getirmesi gereken sistemin herhangi bir aşamasında problem bulunması anlamına gelir. Tek bir nedene bağlı olabildiği gibi birden fazla nedeni de olabilir.

İnsanlar bebek sahibi olmanın doğal ve basit bir süreç olduğunu düşünse dahi bu durumun birçok aşaması ve detayı vardır.

Çiftlerde gebelik oluşması için aşağıdaki durumların tamamının doğru şekilde gerçekleşmesi gerekmektedir;

• Kadında sağlıklı yumurta üretilmesi,
  • Erkekte hareketli ve kaliteli sperm üretilmesi,
  • Kadında sağlıklı fallop tüpleri bulunması (spermin yumurtaya ulaşması için),
  • Spermin yumurtayı döllemesi,
  • Döllenen yumurtanın rahim içerisinde tutunması,
  • Yeterli embriyo kalitesi.

Bebek sahibi olmak istemelerine rağmen yukarıda belirttiğimiz sürede gebelik oluşmayan çiftler bir hastane veya kliniğe ulaşmalıdır.

Kısırlık problemi yaşayıp yaşamadığınızı öğrenmek, eğer yaşıyorsanız bu alanda uzmanlaşmış doktorlarımız tarafından tedavi edilmek için Hemen Bize Ulaşın…

Kısırlık Nedir?

Bebek sahibi olmak isteyen çiftlerin en az 1 sene boyunca düzenli ve korunmasız cinsel ilişki yaşamasına rağmen gebelik oluşmamasına İnfertilite veya Kısırlık denir.

Kısırlık problemleri yaşayan kişiler İnterfil Çift olarak adlandırılır. Kısırlık problemi;

• Genetik yapısına,
  • Çalışma şartlarına,
  • Sağlıksız beslenmeye,
  • Stres ve uykusuzluk,
  • Çevre kirliliği,

gibi faktörlere bağlı olarak çiftlerde kadın, erkek veya her ikisinde de görülebilmektedir.

Kısırlık sorunu ülkemizde birçok çiftin yaşadığı bir problem olmakla birlikte çözümü için hastaneye başvuru sayısı oldukça azdır.

Kısırlık problemi yaşadığını düşünmeye başlayan çiftlerin zaman kaybetmeden uzman br hekimden yardım almaları gerekir. Birçok farklı sebepten kaynaklı yaşanabilen bu durum doğru şartlar altında ve uzman eller yardımıyla tedavi edilebilen bir rahatsızlıktır.

Kısırlık Nedenleri

Kısırlık şüphesi yaşayan çiftlerde problem kadından, erkekten veya her ikisinden de kaynaklanıyor olabilir. İnfertilite rahatsızlığı şüphesi ile uzman doktorlar tarafından tetkikleri yapılan çiftlerde hem erkek hem kadın için detaylı inceleme yapılmaktadır.

Kısırlık problemi yaşayan çiftin rahatsızlığın nedenlerinin araştırılması, tanı – teşhis ve tedavi uygulanması sırasında birlikte doktorun yanında olmaları önemlidir.

Bu süreçte çiftin birbirine destek olması fiziksel, zihinsel ve psikolojik açıdan değerli olduğu gibi tedavi başarısına da katkı sağlamaktadır.

Ayrıca çiftin süreçte beraber hareket etmesi tedaviyi planlayan uzman içinde incelemeler ve tetkikler sırasında avantaj olacaktır.

Erkeklerde Kısırlığa Neden Olan Faktörler;

• Düşük miktarda sperm sayısı,
  • Hareketsiz ve yavaş spermler,
  • Spermde konsantrasyon düşüklüğü,
  • Spermin baş ve kuyruk kısmında bozukluklar,
  • Sertleşme ve erken boşalma problemleri,
  • Doğuştan veya yaşam içerisinde yaşanan enfeksiyonlar,
  • Aşırı sigara ve alkol kullanımı,
  • Hormonal dengesizlikler,
  • Obezite ve sağlıksız beslenme,
  • Varikosel,

Kadınlarda Kısırlığa Neden Olan Faktörler;

• Yumurta rezervinin az olması,
  • Rahim tüplerinin kapalı olması,
  • Yumurtlama bozukluğu,
  • Yumurtalıklarda oluşan çikolata kistleri (Endometriozis),
  • Genital bölgede meydana gelen kanserler,
  • Bu kanser vb. rahatsızlıklarda kullanılan ilaçlar,
  • Polikistik over sendromu,
  • Aşırı sigara ve alkol kullanımı,
  • Rahim içerisinde oluşan miyomlar,
  • Hormonal bozukluklar,
  • Obezite ve sağlıksız beslenme.

Kısırlık Teşhisi Nasıl Konur?

Çiftlerde Kısırlık veya İnfertilite problemi yaşanıp yaşanmadığını anlayabilmek için kadın ve erkek için gerekli tüm tetkikler uzman doktor kontrolünde yapılır.

Erkeklerde Spermiogram Testi yapılarak sperm sayısı, şekli ve hareketliliği incelenir. Eğer sperm kalitesini düşüren nedenler görülürse genetik analizler ve hormon testleri yapılır.

Kadınlarda hormon profili incelenerek yumurtalık hormonları, tiroit hormonu ve prolaktin seviyesi tespit edilir. Kadınlar için ayrıca Transvajinal Ultrasonografi kullanılarak rahim içi ve yumurtalıklar görüntülenir.

Bu yöntem sayesinde kadınlarda yumurtalıkların hacmi, folikül sayısı ve rahim içi hakkında detaylı bilgi alınır. Ayrıca rahim tüplerinin açıklığının kontrolü için farklı görüntülenme yöntemleri kullanılabilir.

Kısırlık Nasıl Tedavi Edilir?

Çiftlerde yaşanan Kısırlık problemlerinin nedenine ve seviyesine bağlı olarak cerrahi veya cerrahi olmayan tedavi yöntemleri kullanılmaktadır.

Kısırlık problemi yaşayan çiftlerde;

• Sperm ve yumurtanın niteliğine,
  • Rahim tüplerinin açık veya kapalı olmasına,
  • Kadın ve erkeğin yaşlarına,
  • Geçmiş dönemde aldıkları tedavi programına,

faktörleri göz önüne alınarak tedavi planı hazırlanmaktadır.

Tüm bunların yanında tedaviyi uygulayacak uzman doktorun gerekli görmesi halinde çiftler psikiyatri polikliniği ve beslenme uzmanına yönlendirilerek Kısırlık Tedavisi kapsamında bu konularda da destek almaları sağlanabilir.

Kısırlık Tedavisi için kullanılan cerrahi ve cerrahi olmayan yöntemleri;

1. Gebelik (Fertilite) İlaçları
  2. Aşılama Tedavisi (İnseminasyon)
  3. Tüp Bebek (IVF) Tedavisi,
  4. Cerrahi Yöntemler (Laparoskopi, Histeroskopi gibi)

şeklinde belirtebiliriz.

Gebelik İlaçları (Fertilite)

Gebelik İlaçları çiftlerde gebe kalınamama sebebi olarak düzenli yumurta oluşmaması tespit edildiği zaman uygulanan tedavi yöntemidir.

Kadınlara uygulama kapsamında tablet veya enjeksiyon şeklinde ilaçlar verilerek yumurta gelişimi amaçlanır.

Kısırlık Tedavisi kapsamında kullanılan bu yöntemde ilacın tabet formunda verilmesi fertilite mekanizmasının daha etkili olması sağlanır. Enjeksiyon yoluyla ilacın verildiği durumlarda direkt olarak yumurtalıkların uyarılması amaçlanır.

Gebelik İlaçları yönteminin uzman doktorun gözetiminde uygulanması olası yan etkileri minimuma indirir. Kadınlarda yumurtlamayı düzenleyen bu yöntem diğer hamilelik tedavilerinde de kullanılabilmektedir.

Aşılama Tedavisi (İnseminasyon)

Aşılama Tedavisi kadınlarda doğurganlığın en yüksek olduğu yumurtlama dönemi içerisinde erkekten alınan spermlerin kolay bir işlemle rahim içerisine yerleştirilmesidir.

Aşılama Tedavisi kadınlarda sağlıklı tüplerin tespit edildiği ve Kısırlık nedenlerinin tam olarak bulunamadığı durumlarda kullanılmaktadır.

Aşılama Tedavisinin çiftlerde özellikle tercih edildiği durumları;

• Sperm miktarının, hareketliğinin ve kalitesinin düşük olması,
  • Spermin rahim ağzından geçişinin engellenmesi,
  • Vajinismus, erken boşalma ve sertleşme problemleri kaynaklı cinsel ilişkinin doğru şekilde gerçekleşmemesi,

şeklinde belirtebiliriz.

Ağrısız ve güvenli bir yöntem olan Aşılama Tedavisi kapsamında erkeğin en kaliteli spermleri plastik bir tüp kullanılarak rahim ağzından geçirilip rahim içerisine yerleştirilir.

Aşılama tedavisinin başarı oranı %15 civarındadır. Tedavi başarısı kadının yaşına, erkekteki sperm kalitesine ve kadının tüplerinin sağlık durumuna doğru orantılı gelişme göstermektedir.

Tüp Bebek (IVF) Tedavisi

Kadınlarda adet döneminin düzenli olması halinde ayda 1 yumurta oluşur. Tüp Bebek tedavisi kapsamında verilen hormon ilaçları sayesinde bu sayıyı artırmak hedeflenmektedir.

Tüp Bebek tedavisinde temel olarak yumurta gelişimini hedefleyen ve erken yumurtlamayı önleyen iki paralel hormon kullanılmaktadır.

Gebelik şansını artırmak ve çoğul gebelik riskini engellemek için transfer edilecek embriyo sayısı belirlenmektedir. Embriyo sayısı ve kalitesi konusunda çiftlere de uzman doktor tarafından bilgi verilir.

Cerrahi Yöntemler

Cerrahi Yöntemler kadınlarda rahim içerisinde büyük çaplı miyomların gebelik oluşumunu engellediği vakalarda kullanılır.

Kısırlık Tedavisinde Cerrahi İşlemler uygulanırken kadının rahim boşluğuna ve rahim içerisine zarar verilmemesi gerekir. Bu sebeple tedavinin hastane veya klinik ortamında, bu alanda uzman doktorlar tarafından yapılması gerekir.

Erkeklerde varikosel gibi durumlarda üroloji muayenesi yapılır. Cerrahi işlem gerektiren rahatsızlıkların hissedilmesi halinde klinik şartlarında tecrübeli bir ürolog tarafından tedavi gerçekleştirilebilir.