Gebelik

Gebelik yani Hamilelik kadınlarda bulunan yumurtanın cinsel birliktelik sırasında erkek üreme hücresi olan sperm ile döllenmesi sonucu oluşan durumdur.

Genellikle doğum kontrol yöntemleri kullanılmayan cinsel ilişkiler sonucu oluşan Gebelik ortalama 37 ila 40 hafta sürmektedir.

Kliniğimizde Kadın Doğum Uzmanlarımız kontrolünde çiftlerin Gebelik Öncesi ve Sonrası tüm muayene ve takipleri başarıyla yapılmaktadır.

Hamilelik öncesi ve sonrası süreci birlikte yürüttüğümüz çiftlerimiz tarafından bizlere en fazla iletilen;

• Gebelik (Hamilelik) Nedir?
  • Gebelik (Hamilelik) Nasıl Oluşur?
  • Gebe Olduğumu Nasıl Anlarım?
  • Gebelik (Hamilelik) Belirtileri Nelerdir?
  • Gebelik Hesaplama
  • Gebelikte Beslenme
  • Riskli Gebelik Nedir?
  • Gebeliği Engelleyen Faktörler Nelerdir?

sorularına Kadın Doğum Uzmanımız tarafından verilen yanıtları yazımızın devamında sizler için derledik. Bunlar dışında Gebelik hakkında merak ettiğiniz sorulara yanıt almak ve Kadın Doğum Uzmanlarımız eliyle muayene edilmek için Hemen Bizi Arayın…

Gebelik Nasıl Olur?

Kadınlarda gebelik oluşumuna etki eden birçok faktör bulunmaktadır. Öncelikle yumurtanın döllenmesi oldukça komplike bir işlemdir.

Arzu ederek Gebelik oluşmasını isteyen çiftlerin düzenli ve korunmasız bir şekilde cinsel ilişkiye girmeleri kadar ilişkinin zamanlaması da oldukça önemlidir.

Kadınlarda her ay düzenli olarak gelişen adet döngüsü ile vücut kendisini gebeliğe hazırlar. Bu süreçte yumurtalıkta bulunan olgunlaşmış yumurta çatlayıp döllenmeye hazır bir yapıda fallop tüplerine yerleşir.

Bu sırada östrojen hormonu salgılayan yumurta sayesinde rahim duvarı kalınlaşır. Bu durum döllenme gerçekleşirse oluşacak embriyonun rahime tutunmasını sağlar.

Gebelik sürecinde kadının yumurtlama zamanının takibi çok önemlidir. Çünkü fallop tüplerine ulaşan yumurta döllenmek için en fazla 24 saat canlı kalabilir. Vajinayı geçerek fallop tüplerine doğru ilerleyen sperm ise 72 saate kadar canlı kalabilmektedir.

Bu durumlar göz önünde bulundurulduğunda Gebelik Oluşması için kadının yumurtlama döneminde düzenli cinsel birliktelik yaşanması gerekir.

Kadınlarda değişiklik göstermekle birlikte yumurtlama dönemi ortalama 28 gün süren adet döngüsünün 14. gününe denk gelmektedir. Bu zamanlama kadının adet döneminin uzunluğuna bağlı değişiklik göstermektedir.

Gebelik yani Hamilelik oluşumunu isteyen çiftlerde adet döngüsünün takibi ve yumurtlama döneminin net şekilde tespit edilmesi sayesinde bu döneme denk gelecek cinsel birliktelikler ile birlikte Gebe Kalma süreci hızlı ve kolay olarak tamamlanacaktır.

Gebelik Belirtileri

Kadınlarda Gebelik Belirtileri ve bu belirtilerin görünme süreci değişiklik göstermektedir. Cinsel birliktelik sonrası 2. haftanın tamamlanmasıyla başlayan fiziksel belirtiler zamanla farklılıklar göstermeye başlar.

Gebelik ve adet döneminde kadınlarda yaşanan değişimlerin benzerlik göstermesi bu iki durumun ayırt edilmesini de zorlaştırmaktadır.

Kadınlarda en sık görülen Gebelik Belirtileri arasında mide bulantısı, iştah kaybı, kokuda hassaslaşma ve idrara sık çıkma gösterilebilir.

Kişiden kişiye çeşidi ve şiddeti değişiklik gösteren bu belirtileri şu şekilde sıralayabiliriz;

• Adet Gecikmesi,
  • Baş Dönmesi,
  • Mide Bulantısı,
  • Göğüs ve Göğüs Uçlarından Hassasiyet,
  • Sırt veya Bel Ağrısı,
  • İdrara Sık Çıkma,
  • Koku Hassasiyeti,
  • Halsizlik,
  • Aşerme,
  • Aşırı Duygusal Değişimler,
  • Vajinal Akıntı.

Eğer bu belirtilerin bazılarını yaşıyorsanız ve yaptığınız Gebelik Testi pozitif sonuç verdiyse Hemen Bize Ulaşıp Kadın Doğum Uzmanımız tarafından tüm sağlık kontrollerinizin yapılması gerekmektedir.

Kadın Doğum Uzmanımız tarafından anne adayına iletilen hususlara dikkat edilmesi ve rutin kontrollerini aksatmaması çok önemlidir.

Gebelik sürecinde anne adayının beslenme ve uyku düzenine dikkat etmesi, sık sık istirahat etmesi sağlıklı bir Hamilelik dönemi geçirmesini sağlar.

Gebelik Hesaplama

Hamile olduğunu öğrenen kadınlar ve eşleri tarafından en fazla merak soru bu durumun ne kadar zamandır devam ettiğidir.

Ortalama 9 ay 10 gün süren bu evre sonunda sağlıklı şekilde bebeğini kucağına almak isteyen çiftler Gebelik durumunu öğrendikten sonra gün gün takip etmek ve sürecin detaylarına hakim olmak isterler.

Gebelik Hesaplama sırasından kadında son görülen adet tarihi baz alınır. Bu yöntemle yapılan Hamilelik Hesaplaması ile doğum tarihi doğru şekilde tahmin edilebilir.

Bir başka deyişle ne zaman Gebe kaldığınızı ve bebeğinizin doğum tarihini yaklaşık olarak tespit edebilmek için son regl döneminin ilk günü dikkate alınır.

Kadın Doğum Uzmanlarının Gebelik Hesaplama sırasında cinsel ilişki ve döllenme dönemini değil de ilk adet gününü baz almasının bir nedeni vardır.

Öncelikle anne adayı cinsel ilişki tarihini net olarak belirtemeyebilir. Ayrıca kadınlarda yumurtlama ve adet döngüsü de aynı gün gerçekleşmeyebilir.

Bu nedenlerle cinsel ilişki tarihini baz alarak Hamilelik Hesaplama doğru sonuçları vermeyeceği için uzmanlar tarafından önerilmez.

Gebelikte Beslenme

Hamilelik döneminde annenin ve bebeğinin sağlığı için en önemli durumlardan birisi doğru ve düzenli beslenmedir. Anne adayının sağlığı için kilosu kontrol altında tutulurken, bebeğin gelişimi ve annenin vücut direnci için gerekli besinlerin alınması gerekir.

Gebelikte Beslenme Programı uzman bir doktor tarafından anne adayının;

• Yaşı ve Boyu,
  • Fiziksel Özellikleri,
  • Yeme – İçme Alışkanlıkları,
  • Geçirdiği Gebelik Süreci,

gibi durumları göz önüne alınarak hazırlanmaktadır.

Öncelikle hamilelik döneminde şeker tüketimi sıfıra indirilmelidir. Anne adayı kalsiyum, A, B12, C vitaminleri ve protein bakımından zengin besinler tüketmelidir.

Annenin Gebelik Beslenme programı içerisinde süt, yoğurt, ayran, kefir, tavuk, balık, et, sebze, peynir, yumurta, baklagiller, yağlı tohumlar ve ekmek bulunmalıdır.

Anne adayı için hazırlanacak beslenme programı Kadın Doğum Uzmanı ve Diyetisyen tarafından ortak görüş birliğiyle tamamlanmaktadır.

Riskli Gebelik Nedir?

Gebelik süreci kadınlarda doğal ve normal bir durumdur. Bazı anne adaylarının Gebe kalmadan önce vücudunda bulunan rahatsızlıklar nedeniyle hamilelik sürecinden çeşitli riskler oluşmaktadır.

Riskli Gebelik olarak ifade edilen bu durumlar hem annenin hem de bebeğin sağlığını tehdit etmektedir. Yüksek Riskli Gebelik problemleri yaşayan kadınlar mutlaka Perinatolog tarafından normalden çok daha sık bir şekilde takip altında tutulmalıdır.

Gebeliği Engelleyen Faktörler

Bebek sahibi olmayı arzu eden çiftler kadının yumurtlama döneminde korunmasız cinsel ilişki yaşayarak Gebelik oluşma oranını artırsa dahi hamilelik oluşmayabilir.

Günümüz şartlarında Gebeliği engelleyen veya riske sokan birçok faktör bulunmaktadır. Bu faktörler arasında şunlar bulunmaktadır;

• Kadınlarda rahim ve fallop tüplerde bazı rahatsızlıklar bulunması Gebelik oluşmasının önünde en büyük engellerden birisidir.
  • Kadın veya erkek fark etmeksizin çiftin yaşı Gebelik olmasında çok önemli bir faktördür. Yaşın ilerlemesi ile birlikte kadınlarda doğurganlık oranı düşerken erkeklerde sperm sayısı ve kalitesi olumsuz etkilenmektedir.
  • Özellikle anne adayı sigara ve alkol tüketmekten uzak durmalıdır. Bu maddeler kadınlarda yumurta gelişimini ve spermin yumurtaya erişimini engelleyebilir.
  • Ağır işlerde çalışmak veya yüksek tempoda egzersiz yapmak gebeliğe ve doğurganlığa olumsuz etki edebilir.
  • Cinsel birliktelik sırasında kayganlaştırıcı gibi ürünlerin kullanımı sperm kalitesini düşürerek Gebelik oluşumunu engelleyebilir.
  • Çiftin kullandığı bazı ilaçlar sperm ve yumurta üzerinde olumsuz etkiler oluşturarak hamilelik oluşumunu olumsuz etkileyebilir.

Bebek sahibi olmak isteyen ve düzenli olarak cinsel birliktelik yaşanmasına rağmen Gebelik oluşmayan çiftler Hemen Bizi Arayıp Kadın Doğum Uzmanlarımız tarafından muayene olmak için randevu alabilirler.